AI, AR, fremtiden og de mennskelige relationer
I fรธrste afsnit af Huge Conversations, en ny podcastserie fra tech-journalist Cleo Abram, fรฅr vi et sjรฆldent indblik i hvad en af verdens mest magtfulde beslutningstagere, Mark Zuckerberg, tรฆnker om fremtiden. Som CEO for Meta, moderselskabet bag Facebook, Instagram, WhatsApp og ikke mindst deres ambitiรธse satsning pรฅ metaverset og kunstig intelligens, sidder han i fรธrersรฆdet, nรฅr det gรฆlder den digitale fremtid.
Men hvad er det egentlig for en fremtid, Mark Zuckerberg og Meta prรธver at bygge? Den teknologiske udvikling fylder naturligvis meget i Zucks rolle som frontfigur i Silicon Valley, men han kommer ogsรฅ omkring konsekvenser for de menneskelige relationer ift. alle de nye devices.
Fra Tony Stark-briller til ny mรฅde at interagere pรฅ
Det nรฆste ambitiรธse produkt fra Meta er AR- og AI-brillerne Orion. De blev lanceret i slutningen af 2024, og de er udgangspunktet i samtalen om AR og AI. Augmented reality (AR) har vรฆret en varm kartoffel i flere รฅr, men ingen har for alvor formรฅet at knรฆkke koden. I hvert fald ikke kommercielt.
Orion-brillerne er ikke bare endnu en tech-gadget ifรธlge Zuckerberg. De er et forsรธg pรฅ at genopfinde mรฅden, vi interagerer med verden pรฅ. I stedet for at kigge ned i vores telefoner, skal vi kigge ud og se digitale lag oven pรฅ virkeligheden selv. Ifรธlge Zuckerberg handler det ikke om at forsvinde ind i teknologien, men om at bringe den ud i det รฅbne og gรธre den usynlig. Her viser Zuckerberg sig som bรฅde ingeniรธr og filosof. Han tror ikke, vi flygter fra virkeligheden. Han tror i stedet, at vi udvider den. Men han anerkender ogsรฅ, at det er let at fare vild, og at forbindelsen mellem mennesker – det at fรธle sig forbundne – stadig er det vigtigste mรฅl.
“Det lyder futuristisk, men Meta er allerede i gang med at bygge det: Fra AI-drevne samtalepartnere til oversรฆttelsesteknologi i realtid og realistiske 3D-avatarer”
Han sammenligner visionen med science fiction – ikke mindst kultserien Star Trek, hvor karakterer som f.eks. Jean-Luc Picard og co. kommunikerer gnidningsfrit ved hjรฆlp af universelle oversรฆttere og hologrammer. Det lyder futuristisk, men Meta er allerede i gang med at bygge det: Fra AI-drevne samtalepartnere til oversรฆttelsesteknologi i realtid og realistiske 3D-avatarer. Nรฅr du har brillerne pรฅ, kan du se hologrammer og benytte flere af de funktioner, der har gjort en smartphone til et uundvรฆrligt element for mange – dvs. brillen har bรฅde hรธjttaler, mikrofon og kamera.
Orion-brillerne ligner nogenlunde rigtige briller. De er dog pรฆnt nรธrdet aka. Clark Kent, men det er trods alt et stort skridt pรฅ vejen til ikke at fรธle sig som en tosse. De adskiller sig dermed markant fra flere af de andre AR-briller/headsets pรฅ markedet – dvs. Apples Vision Pro, Meta Quest, Snapchat Spectacles, og til dels deres egne Rayban Meta-briller.
Mรฅlet er at skabe noget der er tilgรฆngelig for alle
Mรฅlet er ikke at skabe det mest avancerede udstyr i verden. Det er at bygge noget som vil vรฆre relevant for flest mulige mennesker. Og ikke mindst noget som kan kaperes prismรฆssigt. Denne tilgang er markant anderledes end for mange af de andre headseats pรฅ markedet. De bliver mere og mere avancerede i takt med at man kan proppe mere og mere teknik ind i dem. Og mรฅske pรฅ bekostning af elementer som nรฆrvรฆr, brugsnytte og pris.
Fokus pรฅ tilstedevรฆrelse og personlige relationer
Zuck mener at denne device giver en helt anden form for nรฆrvรฆr og tilstedevรฆrelse, nรฅr folk interagerer i modsรฆtning til mange af de andre AR-devices. Folk fรธler, at de interagerer med hinanden, og ikke blot trรฆder ind i et andet univers. “Deep sense of social presence” er det helt store mรฅl med hvad de er ved at bygge nu.
Personliggjort AI er et andet helt store fokusomrรฅde. Kunstig intelligens vil gรธre disse devices klogere og klogere hele tiden, og det er et markant skifte fra hvordan det har vรฆret.
Brillerne er naturligvis placeret midt i ansigtet, og dermed meget tรฆt pรฅ to meget centrale sanser: Synet og hรธrelsen. Zuck fortรฆller, at derfor ser han brillerne som den ideelle device i modsรฆtning til devices pรฅ andre steder af kroppen.
Der er teknologiske grรฆnser – for nu…
Cleo Abram spรธrger ind til hvordan fysisk tilstedevรฆrelse og menneskelig kontakt vil รฆndre sig i fremtiden. Orion-brillerne vil for fรธrste gang tilbyde en realistisk form for tilstedevรฆrelse, og det vil i sig selv vรฆre bedre end hidtidige versioner. Der er dog sanser, som ikke umiddelbart kan tilgodeses – feks. lugtesansen. Zuck mener dog, at lugtesansen som udgangspunkt er mindre vigtig ift. at skabe minder. Derfor vil vi ikke se nogen devices kunne lรธse den udfordring de nรฆste mange รฅr. Trods alt.
Personlige relationer er udfordret i den digitale tidsalder
Cleo fortรฆller at en amerikaner i gennemsnit har fรฆrre rigtige venner i dag end for 15 รฅr siden. Derudover bruger folk langt mindre tid blandt andre mennesker end tidligere. Hvordan fรฅr vi รฆndret den udvikling – og vil de mange kunstige mรฅder at socialisere pรฅ รฆndre noget? Zuck forklarer, at ovenstรฅende device ikke vil – og ej forsรธger pรฅ – at erstatte fysisk interaktion. Der er i forvejen markante udfordringer med at fรฅ folk til at socialisere.
Hvad med bรธrnene?
Hvor gรฅr grรฆnsen for hvad der kan henholdsvis hjรฆlpe eller skabe flere problemer for bรธrn? Der er hele aspektet med lรฆring. Det at lรฆre giver typisk selvtillid nรฅr det lykkes, sรฅ vi kan ikke tage alle aspekter vรฆk fra lรฆringen. Zuck fortรฆller, at han bl.a. ser det som vigtigt, at folk lรฆrer at kode selv om diverse vรฆrktรธjer nu og i fremtiden vil vรฆre langt bedre til det. Dette fordi det giver folk mulighed for at tรฆnke kreativt og tรฆnke over tingene.
Som forรฆlder er det yderst vigtigt, at man gรธr sig nogle overvejelser over hvad man gerne vil lรฆre sine bรธrn – uagtet disse devices. Sprog er et af de mest oplagte steder at begynde, da vi snart kan oversรฆtte real-time via devices. Hvad sker der sรฅ med lรฆringen? Kan det sรฅ overhovedet betale sig at lรฆre et fremmedsprog?
Generativ AI รฆndrer sociale medier i disse รฅr
Cleo spรธrger ind til hvordan generativ AI รฆndrer de sociale medier. I dag findes der AI-genereret billeder, tekst og sรฅgar AI-influencere. Hvad vil fremtiden byde pรฅ? Zuck forklarer, at halvdelen af al interaktion pรฅ SoMe allerede sker udenfor ens eget netvรฆrk. Folk interagerer ikke sรฅ meget med deres venner som tidligere, men i hรธjere grad med skabere af indhold.
Kunstig intelligens vil i den grad accellerere denne udvikling ifรธlge Zuck. Han mener, at folk vil benytte de nye vรฆrktรธjer til at skabe mere indhold. Indholdet vil formentlig blive meget bedre end nu, da vรฆrktรธjerne kan hjรฆlpe folk med at optage, redigere og skabe indhold som man ikke kunne tidligere. Der vil dog ogsรฅ blive skabt 100% AI-genereret indhold personliggjort til den enkelte, sรฅ pรฅ indholdsfronten kan vi se frem til meget mere og bedre indhold.
Det store spรธrgsmรฅl for Zuck
Hvad er det vigtigste spรธrgsmรฅl lige nu? Mod slutningen vender Cleo samtalen mod det personlige: Hvad er det stรธrste, ubesvarede spรธrgsmรฅl, Zuckerberg selv gรฅr rundt med? Her bryder han lidt ud af rollen som visionรฆr leder og bliver et menneske med tvivl.
Zuck fortรฆller, at han tรฆnker en del over hvor grรฆnsen ligger for hvad AI kan gรธre. Sprogmodellerne bliver mere og mere avancerede, og de trรฆnes pรฅ langt mere data end tidligere. Men er der en grรฆnse for Meta LLama og de andre sprogmodeller? Zuck satser pรฅ at udviklingen for nu kan blive ved med at forbedre sig hele tiden, men der er ingen garantier for, at man pรฅ kort sigt ikke vil se nogle begrรฆnsninger.
Svaret er lidt i linje med hvad investorerne ofte bekymrer sig over ift. Big Tech-selskaberne. Hvornรฅr bliver AI en commodity som er svรฆr at monetisere? Hvor lรฆnge driver efterspรธrgslen pรฅ hurtige chips fra f.eks. NVIDIA vรฆksten? Og ikke mindst hvornรฅr fรธlger bundlinjen med de massive milliardinvesteringer, som isรฆr hyperscaler-selskaberne har gjort?